الگوریتم های گوگلگوگل

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل با تغییر رفتار ما، فناوری برای مطابقت با خواسته ها و نیازهای ما تکامل می یابد، بنابراین، موتورهای جستجو نیز باید تغییر کنند. به عنوان مثال ، یک دهه پیش ، ما سیستم عامل های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و پینترست را برای کمک به بازدید از سایت های خود نداشتیم.

ما همچنین به ترافیک تلفن همراه یا بهترین روش ها برای دستیابی به جستجوگرانی که در حال حرکت بودند، فکر نکردیم زیرا این میلیون ها جستجوگر وجود نداشتند، تا امروز که به نظر می رسد روند بازاریابی یک شبه تغییر می کند. ابزار و فناوری جدید لحظه ای متوجه می‌شوند،

به همین دلیل، گوگل به طور مرتب نحوه برخورد با رتبه بندی، پیوندها و به ویژه محتوا را در پی این تغییرات سریع اصلاح می کند. اما در هسته الگوریتم تغییرات گوگل یک هدف ساده وجود دارد: ارائه بهترین تجربه ممکن به کاربر…

من محمد سلحشوری در این مقاله قصد دارم برای شما با ذکر مثال های متعدد مفهوم الگوریتم گوگل را بررسی کنم و به اختصار در مورد مهم ترین الگوریتم های گوگل و به تفصیل الگوریتم خاص و کاربردی مرغ مگس خوار با شما مطالبی را در میان بگذارم در ادامه با ما همراه باشید.

الگوریتم گوگل چیست و چگونه کار می کند؟

در مورد موتور جستجو ، مسئله این است که “چگونه می توان مرتبط ترین صفحات وب را برای این مجموعه خاص از کلمات کلیدی (یا اصطلاحات جستجو) پیدا کرد.

“اینجاست که حضور الگوریتم ها معنا پیدا می کند.

الگوریتم ها باعث می شوند که گوگل بتواند نتایج مربوطه را پیدا ، رتبه بندی و بازگرداند.

کلمه “الگوریتم” به روش گام به گام مبتنی بر منطق برای حل یک مسئله خاص اشاره دارد.

الگوریتم گوگل یک سیستم پیچیده برای بازیابی داده ها است که با استفاده از فهرست جستجوی صفحات وب حاوی کلمات کلیدی که کاربر جستجو می کنند،

سریعا بهترین نتایج ممکن برای یک جستجو را ارائه دهد. از نظر علمی الگوریتم ها در واقع یک سری فرمول هایی هستند که به حل مسائل می پردازند و مشکلات پیچیده و بزرگ یک برنامه نویس سایت را به مشکلات کوچکتر تبدیل می کنند.

سپس هر صفحه را براساس چندین فاکتور مهم، رتبه بندی می‎کند از جمله:

  • تعداد دفعات مشاهده کلمات کلیدی در صفحه ( محتوای با کیفیت)
  • وب سایت بهینه و با کیفیت
  • به روز کردن صفحات قدیمی وب توسط الگوریتم فرشنس(freshness)
  • لینک سازی با کیفیت از طریق سایت های معتبر( بک لینک)
  • موبایل پسند کردن سایت ( سئو موبایل)
  • داشتن وب سایتی با سرعت بالای لود صفحه
  • استفاده از نشانه گذاری اسکیمایی (schema) که مورد تایید گوگل باشد جهت دادن اطلاعات قابل درکی مانند آدرس و محصولات و … به ربات جستجوگر
  • داشتن یک برند قوی در وب سایت خود برای جستجوی بیشتر و جلب نظر  کاربر از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام به وب سایت
  • داشتن دامنه با کیفیت و قوی (استفاده از کلمات کلیدی و برند و کیفیت لینک ها)
  • استفاده از فاکتور HTTPS برای افزایش امنیت اطلاعات کاربران
  • تجربه خوب کاربران (وقت گذرانی بیش تر کاربر در سایت و تعداد دفعات و صفحات بازدید کاربر از سایت)

برخی از عوامل هستند که به طور موثر از کنترل ما خارج می شوند، مانند سن سایت ها و نام دامنه ها، با این حال، بسیاری از این عوامل رتبه بندی در کنترل ما هستند مانند محتوای منحصر به فرد، بهینه سازی در صفحه و انتخاب پیوندها…

موتور جستجو ترکیبی از الگوریتم ها و سیگنال های رتبه بندی متعدد برای ارائه صفحات وب رتبه بندی شده بر اساس ارتباط در صفحات نتایج موتور جستجو خود (SERP) استفاده می‌کند.

اگر مشغول طراحی و نوشتن وب سایتی هستید باید تمام قوانین مربوط به گوگل را رعایت کنید تا علاوه بر اینکه مشمول جریمه گوگل نشوید از رتبه بالایی برای سایت خود برخوردار شوید.

اما اگر از قوانین گوگل (موتور جستجو) به طور کامل تبعیت نکنید توسط الگوریتم های متفاوت شناسایی و در بین راه، موتورهای گوگل، وب سایت شما را تجزیه و تحلیل کرده و مشمول جریمه گوگل خواهید شد.

یک برنامه نویس وب سایت برای بالا بردن رتبه سایت خود نیاز به حضور الگوریتم ها را دارد.

کار الگوریتم ها:

  • بررسی کردن محتوای سایت
  • بررسی کردن وضعیت لینک سازی
  • رتبه بندی نتایج جستجو

چند سال پیش اگر روی یک نتیجه جستجو کلیک می کردید مسلما با یکسری تبلیغات غیر مرتبط و پنجره های تبلیغاتی مزاحم (پاپ آپ) که سایزشون از پنجره پس زمینه بزرگتر بود مواجه می‌شدید که واقعا کلافه کننده بود،

بنابراین گوگل قوانین نجات دهنده ای ( الگوریتم ها) را به عنوان نیروی کمکی طراحی کرد تا سایت های هرزنامه (اسپم) را شناسایی کرده و با آن ها مقابله کند.

در واقع این الگوریتم ها بودند که به کاربران آموزش دادند که چگونه محتوایی با کیفیت را تولید کنند و رتبه سایتشان را بالا ببرند و به جایگاه واقعی خود برسند.

درمیان الگوریتم های گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار جریمه کننده نیست

فقط نقش راهنما و هدایت کردن سریع و با دقت کاربران را دارد، همانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی عمل می‌کند که رانندگان و مسافران را سریع و ایمن به طرف مقصد مورد نظرشان هدایت می کند و راه را به آنها نشان می دهد.

با توجه به مثال بالا می‌توان فهمید که الگوریتم های گوگل در واقع یک سری فاکتورها و دستورالعمل هایی هستند که میان وب سایت های مختلف بر اساس عملکردشان و پیروی از قوانین گوگل تفاوت قائل می شوند.

حضور این الگوریتم ها برای بهینه سازی سایت ها ضروری است،

اولاً از ورود سایت های بی کیفیت جلوگیری می‌کنند،

ثانیاً باعث می‌شوند سایت های با ارزش و کاربر محور رشد چشمگیری داشته باشند.

جستجوی گوگل باید به گونه ای باشد که نیاز و هدف کاربر را بفهمد و بر اساس آن بهینه سازی شود.

بررسی الگوریتم های گوگل

در تاریخ 13 ژانویه اعلام شد، گوگل اولین الگوریتم بروزرسانی سال 2020 را ارائه داد.

اهمیت به روزرسانی این الگوریتم افزایش می یابد، زیرا غول موتور جستجو تأیید می کند که جدیدترین نسخه به روزرسانی گوگل یک الگوریتم هسته اصلی است.

دلیل مهم بودن الگوریتم های گوگل

گوگل به حجم زیادی از داده ها نیاز دارد تا بتواند تصمیمات بهتری را برای هر ردیاب رتبه اتخاذ کند.

هرچه افراد هنگام جستجوی کلمه کلیدی خاصی نتایج مرتبط تری را بدست آورند،

داده‌هایی که گوگل می تواند استخراج کند و به سایر جستجوگران بازگرداند دقیق تر هستند.

موتور جستجوی گوگل توسط الگوریتم ها از هر وب سایتی بازدید می کند و وضعیت هر سایت را بررسی می کند و صفحات با رتبه بالاتر را در صفحه نتایج موتور جستجوی خود قرار می دهد

به این معنی که بهترین پیوندهای مربوط به جستجوی شما از نظر تئوری جزء اولین هایی هستند که گوگل آن ها را لیست می کند و برای اینکه یک سایت مورد توجه و تایید گوگل باشد، مرتبا الگوریتم ها تغییر کرده و به روزرسانی می شوند.

کوچکترین تغییر در الگوریتم گوگل می تواند تأثیر گسترده ای روی هر سایت خاص بگذارد.

در نتیجه تغییرات و به روز رسانی الگوریتم ها، بسیاری از سایت ها با رتبه بندی پایین جریمه شدند در حالی که سایت های دیگر با افزایش ترافیک اساسی و رتبه بندی بهتر مواجه شدند.

هر سال حدود 500 تا 600 بار الگوریتم گوگل تغییر می کند در حالی که بیش تر این به روزرسانی ها کم است و اغلب حتی توسط کاربران و سئو سایت انتخاب نمی شوند.

تاثیرگذار ترین و مهم ترین الگوریتم های گوگل عبارتند از :

الگوریتم برت (BERT)

همان هوش مصنوعی گوگل است

الگوریتم تازگی محتوا

کیفیت بالا و متفاوت بودن محتوا

الگوریتم رقص گوگل

مربوط به رتبه بندی نتایج گوگل است که می نتواند به صورت ناگهانی جایگاه شما در رابطه با یک یا چند کلمه کلیدی جهش و رشد مثبتی داشته باشد.

الگوریتم مرغ مگس خوار

درک مفهوم عبارت جستجو شده و ارائه نتایج مرتبط با سرعت و دقت بالا به کاربر

الگوریتم پاندا

در فوریه 2011 ، اولین فیلتر جستجو که بخشی از به روزرسانی پاندا بود، راه اندازی شد.

از متعارف ترین الگوریتم های گوگل است. کیفیت محتوا و میزان رضایت کاربران از متن و نوشته را بررسی می کند.

وظیفه این الگوریتم جلوگیری از محتوای بی کیفیت و تکراری می باشد.

الگوریتم پنگوئن

در تاریخ 24 آوریل 2012 ، گوگل اولین بروزرسانی پنگوئن را منتشر کرد.

با سایتهای متخلف که با خرید بک لینک یا استفاده از لینک های سایتهای معتبر با رتبه بالا ( کلاهبرداری) که به آن تکنیک کلاه سیاه می گویند در صدد بالا بردن رتبه سایت خود هستند مقابله می کند.

سایت هایی که پر از کلمات کلیدی تکراری و پیوندهای غیر طبیعی هستند توسط الگوریتم پنگوئن شناسایی و جریمه می شوند.

به عنوان مثال

خرید هدیه ولنتاین برای همسرتان گام بلندی است.

امسال هدیه ولنتاین باید راهی برای بیان میزان علاقه شما به او باشد.

اطمینان حاصل کنید که هدیه ولنتاین به خوبی تحقیق شده است.

وقتی امروز عشق را نشان می دهید ، زندگی می کنید تا دوست داشته شوید. آیا آماده انتخاب بهترین هدیه ولنتاین هستید؟

همانطور که می بینید چند بار کلمه کلیدی “هدیه ولنتاین” در این محتوای نازک ذکر شده است.

این کلمه کلیدی است و مغایر با دستورالعمل های وب مستر گوگل است.

الگوریتم کبوتر

این الگوریتم به جستجوی نزدیک ترین و بهترین موقعیت مکانی سرچ شده توسط کاربر می پردازد.

الگوریتم رنک برین

این الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی است کار این الگوریتم شناسایی مفهوم مورد نظر کاربر و نمایش بهترین پاسخ و همچنین بهینه سازی رتبه بندی نتایج جستجو می باشد.

سندباکس گوگل

جایگاه موقت ( زمین بازی ) برای سایت هایی که گوگل از حضور و فعالیت دائمی آن ها مطمئن نیست

تفاوت الگوریتم های پاندا و پنگوئن

به روزرسانی پاندا در درجه اول مربوط به محتوای با کیفیت است

در حالی که پنگوئن می‌خواهد پیوندهای ناخواسته یا تهاجمی را که سعی در دستکاری هر ردیاب رتبه بندی موتور جستجو دارند، حذف کند.

مهم است که مراقب هر دو به روزرسانی باشید. وقتی سایت شما توسط پاندا جریمه می شود، احتمال زیادی وجود دارد که پنگوئن نیز بر سایت شما تأثیر بگذارد.

الگوریتم مرغ مگس خوار(Hummingbird)

در تاریخ 26 سپتامبر 2013 ، گوگل یکی از مهمترین پیشرفتهای الگوریتم موتور جستجو تا به امروز را منتشر کرد.

مرغ مگس خوار یک پلت فرم “دقیق و سریع” به گوگل می دهد که در آن کاربران جستجو هنگام تایپ کلمه کلیدی معین در موتور جستجو به راحتی می توانند آنچه را که جستجو می کنند پیدا کنند.

همانطور که از نام این الگوریتم پیداست، تیزبین ترین و سریع ترین و با دقت ترین الگوریتمی است که در سال 2013 پا به گوگل گذاشت و از مهم ترین ویژگی های این الگوریتم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در تجزیه و تحلیل عبارت جستجو شده توسط کاربر سرعت و دقت بسیار بالایی دارد
  • بهترین نتیجه را در کم ترین زمان ممکن به کاربر ارائه می دهد
  • عبارت ها و کلمات جستجو شده توسط کاربر را درک کرده و هدف جستجوی کاربر را تشخیص می دهد و تفاوت بین عبارات
  • مشابه را می فهمد و به گوگل کمک می کند تا بهترین نتایج را به کاربر ارائه دهد.

به عنوان مثال الگوریتم مرغ مگس خوار تفاوت بین قیمت یخچال و یخچال های طبیعی را تشخیص داده و به گوگل ارجاع می دهد تا مطالب مرتبط با هر کدام را که کاربر سرچ می کند در اختیارش قرار دهد.

این الگوریتم با کمک گراف دانش گوگل به کاربران دقیقا همان نتایجی را ارائه می دهد که در جستجوی آن هستند و درک عمیقی از جستجوی کاربران دارد

به عنوان مثال اگر فقط بهترین رستوران کره ای را سرچ کنید و جمله ی سوالی وحتی کاملی ننویسید باز هم تیز بینی و دقت این الگوریتم بهترین رستوران های کره ای در تهران را برای شما به نمایش می گذارد زیرا موقعیت شما را می تواند تشخیص دهد و اگر غیر از این بود بهترین رستوران های کره را به شما نمایش می داد.

گراف دانش گوگل

تا حالا هرجا از نتایج جستجوی گوگل و یا جریمه گوگل سخن به میان آمده حتما برایتان سوال پیش آمده که گوگل از کجا می داند که منظور کلمات و عبارات کلیدی سرچ شده توسط کاربر چیست؟

گوگل همانند یک انسان اندیشمند و مطالعه گر تمام مطالب سایت های مرجع را مطالعه می کند تا به طور مداوم بتواند به علم و آگاهی خود بیفزاید که به این علم ودانش، گراف دانش گوگل می گویند.

گراف دانش گوگل صفر تا صد جستجوی کاربر را در صفحات مختلف در اختیار او قرار می دهد، به عنوان مثال اگر در مورد بیوگرافی بازیگری سرچ کنید تمام کارهای سینمایی و سریال های بازیگر و کارگردان کارهای او را برای شما به نمایش میگذارد.

به عبارت دیگر ، این به روزرسانی برای بهبود ارائه نتایج برای کلمه کلیدی مشخص شده و نه فقط خود کلمه کلیدی دقیق، بلکه آنچه ما “هدف کلمه کلیدی” می نامیم طراحی شده است.

به یک معنا ، پاندا و پنگوئن به روزرسانی های مداوم الگوریتم موجود بودند، در حالی که مرغ مگس خوار یک الگوریتم جدید است.

این الگوریتم جدید از بیش از 200 فاکتور رتبه بندی برای تعیین ارتباط و نمره کیفیت یک سایت خاص استفاده می کند.

مرغ مگس خوار به عنوان نوعی خط جدا کننده، سئو قدیمی از جدید را تشخیص می دهد.

توجه

مرغ مگس خوار به جای کلمات کلیدی، از عبارات کلیدی دنباله بلند استفاده می کند.

سایتهایی که از کلمات کلیدی دنباله بلند استفاده می کنند موفقیت بسیاری را تجربه کرده اند.

91٪ از ترافیک جستجو مربوط به کلمات کلیدی طولانی است.

با تمرکز بر روی کلمات کلیدی دنباله بلند ، شما اساساً ترافیکی را برای سایت خود ایجاد می کنید که شما را برای بازدیدکنندگان بیشتر و در نتیجه پیوندهای بیشتری در طول زمان آماده می کند.

به عنوان مثال:اصطلاحاتی مانند “کافی شاپ” یا “قهوه میامی” در حال حاضر از دسترس شما خارج است.

با این حال، اصطلاحات مربوط به دنباله طولانی مانند “بهترین کافی شاپ میامی” ممکن است از رقابت کمتری برخوردار باشد، اما کاملاً برای مخاطبان شما مناسب هستند.

این رویکرد برای تحقیق و ایجاد محتوای کلمات کلیدی همراه با به روزرسانی مرغ مگس خوار است.

قوانین وضع شده الگوریتم مرغ مگس خوار در جهت بهبود سئوی سایت

پرهیز از تکرار یک کلمه کلیدی و استفاده از مترادف و هم خانواده کلمه کلیدی به عنوان مثال از نظر گوگل چراغ و لامپ هر دو یک مفهوم را می رسانند.

استفاده از زبان نشانه گذاری گوگل( اسکیما) برای درک بهتر گوگل از صفحه وب سایت مثلا تشخیص می دهد که محتوای این صفحه ورزشی است یا هنری

نرخ پرش را کاهش دهید بدین منظور بخش های متنوع و ساده ای مانند جداول و نمودارها و …را به محتوای سایت اضافه کنید تا مدت زمان ماندن کاربر در سایت افزایش پیدا کند

در حال حاضر معنی و مفهوم سئو در ارتباط با الگوریتم ها چیزی نیست به جز بهبود تجربه جستجوی کاربر با الگوریتم مرغ مگس خوار می توان به جای سرچ طولانی فقط با اشاره کردن به عبارت کلیدی مورد نظر، نتایج جستجو را بهینه کرد.

موارد تاکیدی الگوریتم مرغ مگس خوار

  • استفاده از کلمات کلیدی مطلوب
  • استفاده از انکر تکست‌های مطلوب
  • مقالات و محتوای کوتاه برای کاربران خاص
  • به کارگیری تصاویر و ویدئو در تولید محتوا

انکر تکست (Anchor Text) چیست؟

به کلیه ی کاراکترها و کلمات موجود در یک محتوا یا نوشته که به سایت یا نوشته ای دیگر متصل ( لینک) می شود را انکرتکست می گویند که کاربر می تواند روی آن کلیک کند.

انکر تکست ها رتبه سایت را در موتورهای جستجو بالا می برند.

علائم جریمه شدن وب سایت توسط گوگل

تنزل رتبه و افت ترافیک ورودی

شاید بارزترین نشانه مجازات، افت ناگهانی رتبه سایت شما در SERP باشد

به عنوان مثال اگر سایت شما برای مدت زمانی از صفحه اول گوگل خارج شودترافیک سایت شما تقریباً بلافاصله اثرات آن را احساس می کند.

هر از چندگاهی باید رتبه سایت خود را در گوگل بررسی کنید البته گاهی تنزل رتبه در حد کم می تواند به خاطر بهبود رتبه وب سایت های رقیب شما باشد.

جریمه دستی

گوگل از طریق پلت فرم وب مستر تولز Webmaster Tools خود به صاحبان سایت های مجازات شده پیامی میفرستد. در وب مستر تولز لیستی از تخلفات سایت برای صاحبان آن قابل مشاهده است.

وب مستر تولز می تواند به شما در تشخیص مشکلاتی مانند مجازات احتمالی تکراری محتوا کمک کند.(ما در مقاله ای جدا در مورد سرچ کنسول با شما صحبت خواهیم کرد)

اگر سیستم عامل را قبلاً نصب کرده‌اید، به سادگی وارد سیستم شوید، Search Appearance و سپس HTML Improvements را از فهرست گشودنی انتخاب کنید.

سپس گوگل لیستی از مشکلات احتمالی را ارائه می دهد و به شما امکان می دهد اقدامات لازم را برای رفع آنها انجام دهید.

همه مجازات های الگوریتم از نظر شدت یکسان نیستند.

جریمه الگوریتمیک

پنالتی گوگل

بدون دریافت پیام از طرف گوگل تنها با وجود شواهدی می توان فهمید که مورد جریمه گوگل قرار گرفتید این جریمه شدن به صورت اتوماتیک است.

دیده نشدن کلمات کلیدی وب سایت در جستجوی گوگل( این جریمه را نمی توان برطرف کرد)

نتیجه بی حاصل جستجوی لینک خود در گوگل

مواقعی که گوگل وب سایت شما را در لیست سیاه قرار می دهد عبارتند از :

  • انجام کارهایی مانند خرید پیوندها
  • فهرست های ناخواسته
  • پر کردن بیش از حد کلمات کلیدی
  • توزیع ویروس یا بد افزار در محل

نکته آخر:

تمام کاری که شما باید برای ارتقا رتبه وب سایت خود انجام دهید این است که پیوندهایی را به صورت مقیاس پذیر و ارگانیک ایجاد کنید و تمرکز خود را بر ارائه محتوای با بهترین کیفیت (اعم از ارسال نوشته شده در وبلاگ یا اینفوگرافیک خلاقانه) برای افزایش میزان بازدید وبلاگ خود بگذارید.

مجمد سلحشوری

نوشتن هر چند کوتاه یا بلند هر یک گوشه ای از زوایای یک قضیه یا حس خاص را بیان می کنند،نوشتن برای هر قلمزنی، زمین بازی مناسبی برای تمرین ایجاز و خلاقیت در نوشتن است. #محمد_سلحشوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا