بهروزرسانی اصلی گوگل در آگوست ۲۰۲۵
بهروزرسانی اصلی گوگل در آگوست ۲۰۲۵ ۴ شهریور ۱۴۰۴

مثل همیشه چالشی در پیش رو، بروزرسانی جدید گوگل! این تیتری است که اگر وبمستر و سئوکار باشید برای شما هم کمی ایجاد استرس خواهد کرد. طبق بررسی هایی که انجام شده و از اخباری که در برخی از وبسایت ها منتشر شده. نشان می دهد یک بروزرسانی در در 26 آگوست سال جاری یعنی در ۴ شهریور ۱۴۰۴ توسط گوگل در هسته اصلی خود اعمال شده است، که برخی از نتایج هم تاحت تاثیر این بروزرسانی قرارگرفته اند. در مقاله پیش رو قصد داریم نکاتی که در بروزرسانی اوت ۲۰۲۵ وجود دارد را برای شما بررسی نماییم. لازم به ذکر است این بررسی از نتایج یک سری گزارش و برخی مقالات خارجی گردآوری شده است و نیاز هست در مورد آن بیشتر تحقیق شود و اگر با ریزش نتایج جست و جو روبرو هستید در مورد دلایل آن بیشتر تحقیق نمایید. در ادامه همراه مجله وبمستری بلاگتن باشید.
بهروزرسانی هسته گوگل چیست
بهروزرسانی هسته گوگل (Google Core Update) به تغییرات عمده و مهمی که در الگوریتم جستجوی گوگل انجام می شود اطلاق داده می شود که معمولاً چندین بار در سال اتفاق میافتد. این بهروزرسانی ها هدف مشخصی را دنبال می کنند تا نتایج جستجوی گوگل را بهبود بخشند و کیفیت محتوا، تجربه کاربری، و ارتباط نتایج با نیازهای کاربران را ارتقا دهند. بهروزرسانی های هسته ای گوگل معمولاً تأثیرات بزرگ و چشمگیری بر رتبه های وب سایت ها دارند و میتوانند باعث نوسانات قابل توجهی در نتایج جست و جو شوند.
بروزرسانی اسپم گوگل August 2025 شهریور 1404
همانطور که در ابتدای این مقاله توضیح دادیم یک بروزرسانی مهم در گوگل اتفاق افتاده است. حال در این بخش از مقاله قصد داریم این بروزرسانی را برای شما به صورت کامل بررسی نماییم و دقیقا متوجه خواهید شد که این بروزرسانی دقیقا برای چه هدفی انجام شده است. همانطور که از تیتر این بروزرسانی مشخص است و برخی از وبسایت ها به آن اشاره داشته اند دقیقا برای حذف محتوای غیر ارگانیک یا بهتر بگوییم محتوای بی کیفیت اعمال شده است. این دسته از محتواها از نظر گوگل محتوای فریب دهنده می باشد و طبق آخرین اخبار قرار است تا 4 الی 5 هفته ادامه داشته باشد. این بهروز رسانی به صورت جهانی و برای تمامی زبان ها در حال اجرا است و احتمال دارد تکمیل آن چند هفته طول بکشد.
نکات مهم و اعمال شده در این بروزرسانی
هدفگیری محتوای کمکیفیت و اسپم
این به روزرسانی به منظور کاهش محتوای کم کیفیت و اسپم در نتایج جستجو طراحی شده است. محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، لینک های اسپم و غیر واقعی، محتوای تکراری و کپیشده، و محتوای بی کیفیت از جمله مواردی هستند که تحت تأثیر این بهروزرسانی قرار میگیرند.
مثال:
- توضیح کوتاه و ناقص و عدم انتقال منظور.
- کپی یا بازنویسی ضعیف از منابع دیگر.
- محتوا هیچ ارتباطی با موضوع اصلی سایت یا نیاز کاربر نداشته باشد.
- تکرار بیش از حد کلمات کلیدی برای گرفتن رتبه.
- تولید صرفا با ابزار خودکار یا ترجمه ماشینی خام بدون ویرایش انسانی.
- نبود منابع معتبر، لینک های مشکوک یا تبلیغ بیشازحد.
استفاده از سیستم SpamBrain: گوگل از سیستم هوش مصنوعی SpamBrain برای شناسایی و مقابله با تاکتیک های شناسایی اسپم ها استفاده میکند. این سیستم قادر به شناسایی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی و لینک های غیر واقعی و انبوه است .
تولید محتوای انبوه
یکی از اهداف این بروزرسانی سایت هایی است که به صورت انبوه اقدام به تولید محتوا می نمایند و هدفی جز کسب رتبه در نتایج جست وجو ندارند و این چنین باشد چه توسط هوش مصنوعی و چه حتی انسان تولید محتوا شده باشد اسپم تشخیص داده می شود و به طور قطع از نتایج حذف خواهد شد.
مثال:
- تولید هزاران صفحه فقط برای گرفتن ترافیک.
- استفاده از متن های بی کیفیت یا ترجمه ماشینی خام بدون ویرایش انسان
- ایجاد صفحه یا صفحاتی که محتوای واقعی و ارزش افزوده ای را برای کاربر ندارند.
- رکیب کلمات کلیدی در عناوین و متن بدون توجه به معنا.
سوءاستفاده از اعتبار و شهرت وبسایت Site Reputation Abuse
یکی دیگر از اهداف این بروزرسانی وبسایت هایی است که از اعتبار و شهرت خود سوءاستفاده می کنند یا به زبان ساده اقدام به فروش لینک و یا ایجاد صفحه در صفحات معتبر سایت خود می کنند که آن صفحات از نظارت کمی برخورددار است یا ساده تر بگوییم تغییرات زیادی در مدت زمان طولانی در این صفحات اعمال نشده است. لازم است بدانید این موضوع فقط متوجه وبسایت هایی است که از تبلیغات خارجی زیادی استفاده می کنند و وبسایت هایی که تبلیغات داخلی درج می کنند و قصد فریب گوگل را ندارند فعالیت آن ها مجاز است.
مثال:
- انجمنها، بخش نظرات، پروفایل کاربران یا بلاگ مهمان (Guest Post) که بدون کنترل دقیق تولید محتوا شده است.
- سوءاستفاده از ضعف امنیتی، یا از طریق همکاری با ادمین سایت و ایجاد محتوای تبلیغاتی را روی دامنه معتبر قرار دهند.
- درج رپورتاژهای غیر مرتبط یا ایجاد مزرعه لینک.
- ایجاد صفحات جعلی (مانند لاگین بانک یا فروشگاه) که در دامنه وبسایت خود بارگذاری کند تا اعتماد کاربر را جلب کند.
تغییرات در فعالیت تعریف شده دامنه های قدیمی
هدف مهمی که از نظر گوگل تبدیل به یک عادت و ترفند شده است! خرید دامنه های قدیمی که در حوزه های فعال خود دارای رتبه بوده اند و تبدیل آن ها به یک پایگاه درج لینک و تغییر فعالیت اصلی این دامنه ها و تولید محتوای هرز در آن ها که نشان می دهد فعالیت این وبسایت ها تغییر کرده است.
- خرید دامنه قدیمی صرفاً برای اعتبار بک لینک ها و ریدایرکت کل دامنه به یک سایت بیربط.
- تغییر ناگهانی موضوع سایت (مثلاً یک دامنه دانشگاهی قدیمی رو بگیرید و تبدیل کردن آن به فروشگاه اینترنتی ).
- استفاده از دامنه فقط برای لینکسازی و (Private Blog Network)
نتیجه گیری
در پایان باید بگوییم 4 الی 5 هفته باید منتظر ماند تا بیشتر شاهد اهداف این بروزرسانی مهم گوگل باشیم و به طور حتم این تغییرات عمده و ملموس خواهد بود. پیشنهاد می کنیم اگر صاحب کسب و کاری هستید و یا وبمستر و سئوکار هستید بیشتر تغییرات را بررسی نمایید و به طور کلی اگر در وبسایت های تحت مدیریت شما نکات ذکر شده در این مقاله وجود دارد را سریعا برطرف نمایید. همچنان پیشنهاد ما این است که اگر توسط هوش مصنوعی اقدام به تولید محتوا می کنید حتما تغییرات زیادی در متن محتوا اعمال نمایید و مهم تر اینکه از خرید لینک های غیر طبیعی و یا ایجاد مزرعه لینک و پیاده سازی پروژه های (Private Blog Network) یا همان PBN جدا خودداری نمایید.



