سئو

آشنایی با تمام اصطلاحات سئو

یکی از مباحثی که در حوزه مارکتینگ و کسب و کارهای تحت وب وجود دارد سئو و بهینه سازی است. همین موضوع خود از زیر شاخه های متفاوت و تابع یک سری قوانین و انجام سلسله مراتب تشکیل شده است. شناخت این قوانین و پروژه ها به شما در کسب رتبه و پیشرفت وبسایت کمک می کند. در این مقاله قصد داریم. به صورت کامل و تخصصی در مورد اصطلاحاتی که در سئو و بهینه سازی به کار می رود با شما صحبت کنیم. در این مقاله موارد بسیار مهمی وجود دارد که باید آن ها را به صورت کامل مطالعه نمایید. در ادامه با بلاگتن همراه باشید.

آشنایی با تمام اصطلاحات سئو

همانطور که در ابتدای این مقاله توضیح دادیم سئو و بهینه سازی به انجام یک سری پروژه و سلسه کارهایی گفته می شود که در تابع قوانین موتورهای جست و جو تعریف شده است. هرکدام از این کارها تکمیل کننده یک سری از بهینه سازی هاست که به وبسایت در کسب رتبه و فروش بهتر کمک خواهد کرد. تمام این موارد هرکدام به صورت جدا برای خود اصطلاحی دارند که فراگیری این اصطلاحات در یادگیری آن ها بسیار موثر است. این اصطلاحات هرکدام به صورت جداگانه جای بحث و معرفی دارند که در این مقاله به صورت مفصل در مورد هرکدام از آن ها با شما صحبت خواهیم کرد.

سئو داخلی ON PAGE

یکی از مباحث مهم در موضوع سئو می باشد که مرتبط به مواردی مثل تولید محتوا، دسته بندی و برچسب های وبسایت است. اینکه وبسایت شما چه با وردپرس طراحی شده باشد و چه با CMS های دیگر و یا اختصاصی نیازمند انجام سئوی داخلی است. سئوی داخلی وبسایت را می توان به دو بخش مبتدی و تخصصی تقسیم نمود که برخی از آن ها مثل: اسنیپ،دیسکریپشنها، طراحی صفحات لندینگ و… توسط افراد متخصص انجام شود. برخی از این موارد مثل تولید محتوا، طراحی عکس ها را هم می توانند افرادی با سطح پایین تری از تخصص انجام دهند. ولی به صورت کلی همکاری سئوکار و صاحب و مدیر کسب و کار در سئوی این بخش تاثیر بسزایی دارد. در زیر لیستی از کارهایی که زیر دسته سئوی داخلی محسوب می شوند بررسی شده است.

  • تولید محتوا
  • تگ گذاری ها
  • لینکسازی داخلی
  • ایجاد دسته بندی و برچسب
  • طراحی صفحات لندینگ
  • طراحی صفحات داخلی
  • ویرایش و اضافه نمودن اسنیپ و دیسکریپشن
  • تصاویر مرتبط و شاخص هر پست
  • تگ alt یا متن جایگزین Alternate text

موارد و اصطلاحاتی که در بالا نام برده شد در ادامه به صورت جدا توضیح خواهیم داد.

سئو تکنیکال و یا سئو فنی TECHNICAL SEO

یکی دیگر از سلسه مواردی که در سئو باید انجام شود و توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است TECHNICAL SEO می باشد. این مبحث از سئو را می توان تخصصی دانست و انجام و بررسی آن نیازمند فرد متخصص است. اگر در سئوی فنی وبسایت مشکلی وجود داشته باشد نیازمند داشتن دانش فنی و تجربه است و نمی توان به سادگی از آن عبور کرد. چه وبسایت شما وردپرسی است و چه با CMS اختصاصی مدیریت می شود نیازمند این موضوع هستید که از نظر فنی به طور کامل بررسی و رفع ایرادات انجام دهید. در ادامه زیر دسته های این اصطلاح از سئو را برای شما بررسی کرده ایم که باید مطالعه شود.

  • طراحی و کدنویسی قالب و بخش های سایت
  • افزایش سرعت لود وبسایت
  • اصلاح و برطرف کردن ارورهای داخلی مثل ارور 404
  • محتوای تکراری Duplicate Content
  • بودجه خزش Crawl Budget
  • ریدایرکت ها Redirect
  • کراول و یا خزش Crawl
  • سرچ کنسول و آنالیتیکس
  • رندرینگ جاوا اسکریپت
  • نمایه گذاری یا ایندکس Indexing

مقاله ای کامل در مورد سئو تکنیکال که برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مطالعه نمایید. توضیح کامل سئو تکنیکال

موارد و اصطلاحاتی که در بالا نام برده شد در ادامه به صورت جدا توضیح خواهیم داد.

سئو خارجی OFF PAGE

یکی از دیگر مباحث مهم که در سئو وجود دارد و باید برای کسب رتبه به آن اهمیت داد OFF PAGE می باشد. این مبحث از نظر گوگل بسیار مهم است ولی باید توجه داشت این بخش را باید حرفه ای و طبیعی انجام پذیرد. اگر اشاره ای به طبیعی بودن این بخش از کار داریم به این معناست که نباید از روش هایی استفاده شود که گوگل و موتورهای جست و جو متوجه شوند که خود شما اقدام به خرید لینک کرده اید و یا خود شما این کار را انجام داده اید. در نظر داشته باشید گوگل به صفحات و وبسایت هایی که دیگر وبسایت ها و پلتفرم ها در مورد محصولات و مطالب آن صحبت می کنند اهمیت ویژه ای می دهد. در ادامه مواردی که مرتبط به سئوی خارجی OFF PAGE می باشد را برای شما نام برده ایم.

  • لینک سازی LINK BUILDING
  • بازاریابی محتوا
  • شبکه های مجازی
  • ایمیل مارکتینگ
  • ترویج برند Brand Promotion
  • تبلیغات

سئو منفی Negative SEO

یکی از کارهایی که در این حوزه توسط برخی از سئوکارها یا بهتر است بگوییم دلالان این عرصه مرسوم شده است سئوی منفی یا Negative SEO می باشد. اینکار که به شدت ضد اخلاق حرفه ای است را برخی از این دلالان به اسم رقابت انجام می دهند. با انجام و ایجاد برخی از لینک های خارجی در سایت های اسپم و بدون رتبه، به وبسایت و کلمات رتبه دار وبسایت های دیگر صدمات جدی وارد می نمایند. جلوگیری از این عمل متاسفانه کمی دشوار و نیازمند بررسی متخصص امر و قابل اعتماد است. یکی از راهکارها این است که باید این لینک ها را در سرچ کنسول پیدا کنید و از بین ببرید. شاید هم گوگل اصلا در خواست ما را برای Dissolve نادیده بگیرد. راهکارهای ابداعی بسیاری برای جلوگیری از این کار وجود دارد که باید با متخصص امر مشورت صورت گیرد.

سئو کلاه خاکستری

یکی از روش ها مرتبط به سئو که باید در مورد آن صحبت کرد و جزیی از اصطلاحات سئو است سئو کلاه خاکستری نام دارد. این اصطلاح زمانی به کار رود که در انجام پروژه های سئو قصد دور زدن برخی از قوانین و الگوریتم های موتورهای جست و جو را داشته باشیم. در این روش ریسک کار ما افزایش میابد ولی احتمال جریمه شدن وبسایت از سمت موتور جست و جو کم است.

سئو کلاه سفید

یکی از روش هایی است که در آن یک وبسایت را تابع قوانین موتورهای جست و جو سئو می کنیم. ریسک این روش بسیار پایین است و می توان گفت احتمال جریمه شدن از سمت موتور جست و جو تقریبا صفر است. ولی زمان دریافت نتیجه در این روش بالاتر از روش های دیگر است و کسب رتبه کمی سختتر و نیازمند انرژی و زمان بیشتری است. جالب است بدانید در سئو کلاه سفید نتیجه ای که دریافت خواهیم کرد ثابت و واقعیت تر است در این روش 0 تا 100 باد طبق قوانین موتورهای جست و جو عمل نماییم.

سئو کلاه سیاه

یکی از روش هایی است که در آن با نادیده گرفتن قوانین اقدام به سئوی وبسایت می کنیم. در این روش ریسک کار بسیار بالاست و نتایجی که کسب می کنیم پایدار نیست و هرلحظه احتمال افت نتایج وجود دارد. به عنوان مثال در این روش با پیاده سازی روش های لینک سازی پرریسک و اسپم و نمایش محتوای غیر واقعی Cloaking و یا تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در صفحات Keyword Stuffing اقدام به کسب رتبه می نماییم. در این روش نتیجه خواهیم گرفت ولی ثابت نیست و در یک مقطع زمانی جوابگو است و بعد از مدتی رتبه های ما افت شدید خواهند داشت یا وبسایت جریمه خواهد شد.

سئو محلی Local Seo

یکی از روش های سئو برای دسته ای از کسب و کارها که می خواهند برای نتایج جست و جوی کاربران محلی خود ظاهر شوند. در این روش سئو وبسایت را برای شهر و شهرستان خاصی سئو می نماییم که بعد از جست و جوی کاربر از شهر و شهرستان مورد نظر نتایج آن برای او به نمایش در می آید.

سئو بین‌المللی International SEO

این روش از سئو برای کسب و کارهایی است که بازار هدف خود را گسترش داده اند و یا قصد گسترش را دارند. این دسته از سئو برای همه نتایج با زبان های مختلف است و نتیجه وبسایت را به همه کاربران در هرگوشه ای از جهان نمایش می دهد. در این روش فروش و یا ارائه خدمات بین المللی است و باید بازار هدف Target Market گسترش یابد.

10 لینک آبی Ten Blue Link

این اصطلاح برای 10 نتیجه جست و جوی ارگانیک که در صفحه اول نمایش داده می شود به کار می رود. در نظر داشته باشید نتایج تبلیغاتی گوگل google ads گوگل ادوردز، شامل Blue Link نیستند و برای محاسبه صحیح و دقیق باید لینک های تبلیغاتی google ads گوگل ادوردز از شمارش حذف شوند تا جایگاه اصلی نتیجه را بتوان محاسبه نمود.

سئو موبایل Mobile Seo

این اصطلاح از سئو برای انجام یک سری عملیات فنی است که وبسایت ما را برای نسخه موبایل بهینه سازی می نماید. اگر دقت کرده باشید نتایج در کامپیوتر و موبایل متفاوت است و این اصطلاح برای زمانی است که شما می خواهید نتایج موبایل و کامپیوتر همسان و درست شوند.

محتوای تکراری Duplicate Content

یکی از مواردی که در سئوی کلاه سیاه کاربرد دارد و می توان به صورت موقت با انجام آن نتیجه دلخواه را کسب کرد. در نظر داشته باشید وقتی محتوای تکراری با عنوان های تکراری در وبسایت تولید می شود این اصطلاح کاربرد دارد. برای کاهش ریسک محتوای تکراری در سئوهای معمول یعنی کلاه خاکستری و کلاه سفید و وبسایت های ارگانیک باید از تگ canonical استفاده شود.

پیشنهاد می کنیم برای تولید محتوای با کیفیت این مقاله را مطالعه نمایید. کپی رایتینگ چیست؟ اهمیت کپی رایتینگ در سئو

تگ کانونیکال canonical

همانطور که در بالا توضیح کوتاهی داده شد برای کاهش ریسک و استفاده از محتوای تکراری ولی کاربردی،کارایی دارد. شما با استفاده از این تگ به موتورهای جست و جو اعلام می کنید که این URL کپی شده از صفحه دیگر است. توضیح کلی تگ کانونیکال canonical، یک کد HTML است که با استفاده از آن به موتورهای جست و جو نسخه اصلی محتوا را اعلام می کنیم.

سئو تجارت الکترونیک E-Commerce SEO

این نوع از سئو برای فروشگاه های اینترنتی کاربرد دارد و در آن یک فروشگاه اینترنتی را با روش های خاص به صورت طبیعی برای موتورهای جست و جو بهینه می نماییم. در این روش صفحات محصول را برای نتایج تحقیق شده بر روی کلمات کلیدی بهینه سازی و آماده می کنیم که در زیر لیست آن را برای شما بررسی کرده ایم.

  • اضافه کردن و اصلاح اسکیمای محصولات
  • بهینه سازی و تگ گذاری و دیسکریپشن های صفحه اصلی و دسته بندی ها
  • استفاده از تبلیغات گوگل برای دریافت بازخورد نتایج
  • معرفی تبلیغ محصولات در شبکه های اجتماعی و OFF PAGE

بودجه خزش Crawl Budget

اصطلاحی است در سئو که به تعداد صفحات وبسایت شما در گوگل که توسط خزنده های موتور جست و جو در بازه زمانی مشخص ایندکس می شوند به کار می رود. توجه داشته باشید گوگل هرچند هم بزرگ و تعداد وبسایت ها بیشتر شود بازهم این منابع برای هر وبسایت مشخص است. همین دلیل نام آن را بودجه خزش می نامند.

ریدایرکت ها Redirect

این اصطلاح در سئو و وبسایت بسیار کاربردی است و در تعریف آن ابتدا باید به دو نوع اصلی ریدایرکت 301 و 302 اشاره نماییم. ریدایرکت به روشی گفته می شود که کاربران و یا موتورهای جست و جو را از یک صفحه به صفحه دیگر یا از وبسایتی به وبسایت دیگر منتقل می کنید. لازم است بدانید ریدایرکت می تواند به هر لینک URL دیگری نیز اشاره داشته باشد.

کراول و یا خزش Crawl

یکی از اصطلاحاتی است که اگر صاحب کسب و کار تحت وب باشید بسیار شنیده اید. اصطلاح کراول برای زمانی است که موتورهای جست و جو با فرستادن ربات ها به صفحه وبسایت شما مطالب آن صفحه و یا وبسایت را ایندکس می کنند. به ربات ها کراولینگ گفته می شود و به کاری که انجام می دهند ایندکسینگ گفته می شود.

سرچ کنسول و آنالیتیکس

این دو ابزار مهم برای آنالیز وضعیت وبسایت و تعداد بازدید و رفتار مخاطب و وضعیت ایندکس سایت و آنالیز بازدید هر صفحه و لینک های داخلی و خارجی می باشد. تفاوت این دو ابزار که هر دوی آنها متعلق به گوگل می باشد در این است که سرچ کنسول برای آنالیز وضعیت سایت و لینک ها و کلماتی که در نتایج دارید کاربرد دارد و آنالیتیکس برای آنالیز میزان بازدید سایت و رفتار مخاطب و بررسی Call To Action و مواردی از این دست کاربرد دارد.

تگ alt یا متن جایگزین Alternate text

جالب است بدانید که موتورهای جست و جو برای تشخیص یک عکس که متعلق به چیست نیازمند توضیحاتی است. به عنوان مثال در تگ عکس یا متن جایگزین را نام یک گل برای عکس در نظر می گیرید آن زمان می تواند مخاطب و موتورهای جست و جو تشخیص دهند این عکس متعلق به چیست. یکی از مهمترین راهکارهای افزایش بازدید و افزایش ارگانیک رتبه ها در وبسایت تگ ALT عکس می باشد.

اسنیپ و دیسکریپشن یا توضیحات متا

این دو برای توضیحات در صفحات وبسایت مرتبط است که در افزایش نرخ کلیک و بازدید وبسایت به خصوص وبسایت های محتوا محور تاثیر گذار است. این کار جز موارد و پروژهای سئوی داخلی وبسایت است که باید در نظر داشته باشید چه متنی را برای جذب مخاطب باید قرار دهید. قدیم در دیسکریپشن ها تعداد زیادی از کلمات کلیدی را قرار می دادند که باعث افزایش رتبه در وبسایت می شد. ولی اکنون مخاطب متن اسنیپ و دیسکریپشن را مطالعه می کند و وارد صفحه می شود.

لینک سازی LINK BUILDING

این روش از سئو که در سئوی خارجی وبسایت بیشتر کاربرد دارد جز سئوی کلاه خاکستری و برخی از روش های آن سیاه می باشد. در این روش مطالب وبسایت را در وبسایت های دیگر به اشتراک گذاشته و لینک وبسایت خود را در آنجا قرار می دهید. این کار از نظر گوگل (البته بسته به اعتبار وبسایت لینک دهنده) همانند آن است که مقاله و یا محصول شما کاربردی بوده و مقاله یا محصول شما از نظر گوگل ارزشمند است و در الویت و رتبه بالاتری قرار می گیرد. دلیل اینکه به این نوع سئو خاکستری می گوییم آن است که اگر گوگل متوجه شود خود شما این کار را انجام داده اید مشمول جریمه می شوید. پس بهتر است اگر خود شما این کار را انجام می دهید در تعداد لینک و اعتبار وبسایت میزبان دقت داشته باشید.

نتیجه گیری مقاله

ما در این مقاله تلاش کردیم در مورد برخی از اصطلاحات مهم و رایجی که در سئو وجود دارد با شما صحبت کنیم. لازم است در صورت داشتن سوال از طریق بخش دیدگاه ها و یا از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید. در مورد اصطلاحات سئو و شناخت بیشتر آن ها مقالات مرتبط که در صفحه نام برده ایم را مطالعه نمایید و از طریق وبسایت های دیگر تحقیق بیشتری داشته باشید.

مجمد سلحشوری

نوشتن هر چند کوتاه یا بلند هر یک گوشه ای از زوایای یک قضیه یا حس خاص را بیان می کنند،نوشتن برای هر قلمزنی، زمین بازی مناسبی برای تمرین ایجاز و خلاقیت در نوشتن است. #محمد_سلحشوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا